اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران
پرداخت اقساطی بدون ضامن و بدون کارمزد
اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

یکی از جوجه کباب های معروف و پرطرفدار در آشپزی ایرانی، جوجه کباب زعفرانی می باشد. جوجه کباب زعفرانی با توجه به نحوه مزه دار کردن آن، عطر و طعم فوق العادی دارد. طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی راحت بوده و به راحتی می توانید در منزل اقدام به تهیه آن نمایید.
در طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی می توانید از بخش های مختلف مرغ مانند سینه مرغ، ران مرغ، کتف مرغ و بال مرغ استفاده نمایید. مهم ترین چاشنی در طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی را می توان زعفران، آب لیمو و پیاز دانست. این ترکیب بی نظیر در واقع طعم فوق العاده خوشمزه ای به جوجه کباب می بخشند. اکثر افراد به  خصوص کودکان طرفدار طعم و مزه لذیذ جوجه کباب زعفرانی می باشند.

مواد لازم برای تهیه ی جوجه کباب ‌زعفرانی (برای ۲ نفر)

  • جوجه بی استخوان (۵۰۰ گرم)
  • پیاز خلالی شده (۲۰۰ گرم)
  • پیاز خلالی شده (۲۰۰ گرم)
  • فلفل دلمه ای خلالی شده (یک عدد)
  • روغن (۵۰ گرم)
  • نمک،فلفل، زردچوبه (هر کدام‌ ۱/۲ قاشق چایخوری)
  • زعفران دم کرده (۱ قاشق سوپ خوری)
  • آب لیمو تازه (۱ قاشق سوپ خوری)

دستور پخت جوجه کباب زعفرانی

اول پیاز و فلفل دلمه ای را با دست کمی فشار میدهیم تا گاز پیاز خارج شود. سپس مرغ خردشده با زعفران مخلوط می کنیم سپس با گوشت مرغ و ادویه مخلوط کرده و در آخر روغن را اضافه می کنیم و استراحت می دهیم.

نکات مهم در پخت جوجه کباب زعفرانی

نکته ی اول: «نوع زعفران مورد استفاده در جوجه کباب زعفرانی»

یک جوجه کباب اصل و حرفه ای حتما حتما زعفران آن هم به مقدار زیاد دارد. منتها مشکلی که وجود دارد این است که ما زعفران دم کرده (یا به اصطلاح آب زعفران) را به جوجه ها اضافه می کنیم اما به جای اینکه تکه های جوجه طعم زعفرانی بگیرند پیازها و روغن و آبلیمو و خلاصه هرچی که داخل آن ریختیم طعم زعفران می گیرند و بعدا این مواد زعفرانی دور ریخته می شود که به نظر من خسارت است. خوب پس چه کار می کنیم؟
قبل از اضافه کردن هر چیزی به جوجه (هرچیزی شامل پیاز و آبلیمو و …) به تکه های جوجه خام و خالص رعفران دم کرده اضافه می کنیم و به مدت ۱ ساعت (یا بیشتر) استراحت می دهیم تا تکه های جوجه طعم و رنگ زعفران بگیرند بدون اینکه نگران رنگ و طعم گرفتن پیازها و آبلیمو و سایر مواد باشیم. بعد به آن سایر مواد را اضافه می کنیم.

نکته ی دوم: «جلوگیری از سفت شدن جوجه زعفرانی»

۱_ قبل از اضافه کردن نمک و آب لیمو ترش اگر قطعات گوشت مرغ را به خوبی با روغن مایع مخلوط کنید ، روغن مایع مانند یک کاور عمل می کند و از نفوذ نمک و آب لیمو ترش به گوشت مرغ جلوگیری می کند و باعث لذیذ تر شدن جوجه کباب نیز می شود.
۲_ اگر می خواهید جوجه کباب شما مانند جوجه کباب های رستورانی نرم و لذیذ باشد حتما آب لیمو ترش را به اندازه  به مواد اضافه کنید. اضافه کردن آب لیمو ترش بیش از اندازه علاوه بر اینکه باعث می شود طعم واقعی جوجه ها را حس نکنید باعث سفت شدن جوجه ها نیز می شود.
۳_ از دیگر از دلایل سفت شدن جوجه کباب اضافه کردن نمک زیاد در مایه جوجه کباب است! پس به اندازه آن را اضافه کنید.

نکته ی سوم: « شیوه ی خرد کردن پیاز در طرز تهیه جوجه کباب »

۱_ از رنده کردن‌ و‌له کردن پیاز بر روی مواد بپرهیزید!  چون اگر پیاز له یا رنده شود به تکه های جوجه می چسبد و جدا نمی شود. بعد که ما روی حرارت کباب می کنیم این پیاز ها سریع می سوزند و ما گمان می کنیم رنگ جوجه عوض شده و پخت آن کافی است. در حالیکه این پیازها هستند که طلایی (و بعضا قهوه ای و سیاه شدند و سوختند) و این باعث می شود پخت را متوقف کنیم و گوشت مرغ به خوبی نپزد و همچنین پیازهای سطح جوجه بسوزند و تلخ شوند. اگر پیاز را به این شکل له کنید ما در جوجه کبابمان یک کاور تلخ و سوخته ی پیازی و گوشتی نپخته داریم. پس  بهترین شکل خرد کردن پیاز و خلال کردن آن در اندازه های درشت میباشد.

نکته ی چهارم: «مدت زمان طعم دار کردن تکه های مرغ »

زمان گفته شده برای مرینیت کردن بسیار مهم است چون باعث جذب کامل مواد به مرغ و طعم دار شدن گوشت می شود. حداقل زمان مرینیت مواد حداقل ۴ تا ۵ ساعت می باشد چنانچه مرغ ها به مدت کمتر در سس بمانند بافت و طعم ایده آلی نخواهند داشت.

نکته ی پنجم: «اندازه ی مرغ خریداری شده»

هر چه مرغ کوچک‌تر باشد، کباب شما تردتر و خوشمزه تر خواهد شد. ترجیحا از مرغ‌هایی با وزن بیشتر از یک کیلو استفاده کنید.

نکته ششم: «طلایی رنگ‌شدن جوجه کباب»

برای پر رنگ شدن رنگ طلایی کباب‌ها می توانید مقدار زعفران را بیشتر کنید ولی هرگز زیاده روی نکنید.

جوجه کباب زعفرانی تابه ای

برای تهیه ی جوجه کباب زعفرانی تابه ای، مطابق دستور جوجه کباب زعفرانی عمل کرده با تفاوت اندکی در نوع مواد اولیه،که به شرح‌زیر است:

  • یک عدد فلفل دلمه ای
  • سینه ی مرغ به ازای هر نفر ۲۵۰ گرم
  • سیخ چوبی به مقدار لازم

دستور پخت جوجه کباب زعفرانی تابه ای

۱_ ابتدا پیازها را به صورت درشت خرد کنید.
۲_ پس از آن پیازهای خردشده را به همراه نمک و فلفل در یک کاسه ریخته و با دست با هم مخلوط می‌کنیم و تا زمانی که پیازها لعاب‌دار شوند به این کار ادامه می‌دهیم.
۳_ در ادامه سینه های مرغ را به قسمت‌های کوچک تقسیم کرده و به مخلوط پیاز اضافه می‌کنیم و آن را با دست به خوبی با هم مخلوط می‌کنیم و زعفران دم کشیده را به میزان دلخواه به ترکیب اضافه می‌کنیم.
۴_ در ادامه فلفل دلمه‌ای ها را خرد و به ترکیب موجود در کاسه اضافه می‌کنیم.
۵_  پس از آن نوبت به آبلیمو می‌رسد. برای اینکه طعم بهتری به جوجه کباب تابه‌ای خود دهید پیشنهاد می‌کنیم تا از آبلیمو تازه و یا از لیمو سبز برای این کار استفاده کنید.
۶_ برای اینکه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند و طعم لذیذی به گوشت دهند در آن را بسته و برای یک ساعت آن را درون یخچال قرار می‌دهیم.
۷_ پس از ۱ ساعت مواد اولیه تهیه جوجه کباب تابه‌ای را از یخچال خارج می‌کنیم، به آن روغن اضافه می‌کنیم و برای ۱۲ ساعت دیگر در یخچال قرار می‌دهیم.
۸_ پس از ۱۲ ساعت می‌توانیم کاسه مواد اولیه آماده شده را از یخچال خارج کرده و به کمک سیخ‌های چوبی جوجه‌ها را به سیخ بکشیم.
۹_ در صورتی که سیخ چوبی در منزل ندارید می‌توانید جوجه‌ها را به همان صورت از ظرف خارج و در ماهیتابه سرخ کنید.
۱۰_ رای سرخ کردن جوجه لازم است ابتدا کره را در ماهیتابه آب کنیم، سپس جوجه‌های سیخ‌شده (یا تک تک) را به داخل ماهیتابه اضافه می‌کنیم. پس از پر شدن کف ماهیتابه در آن را می‌بندیم تا گوشت جوجه‌ها به خوبی پخته شود. ( توجه داشته باشید که هر چند دقیقه یک بار آنها را زیر رو کنید تا هر دو طرف جوجه‌ها به خوبی پخته شود.)  پس از پخت تمام جوجه‌ها می‌توانیم آن را به ظرف دیگری منتقل کنیم. اکنون آماده است برای نوش جان کردن شما.

نکاتی در طرز تهیه جوجه کباب تابه‌ای باید مد نظر داشته باشید

۱- با توجه به اینکه جوجه‌ها در ماهیتابه سرخ می‌شوند بهتر است آنها را در قطعه‌های کوچک برش داده شوند .
۲- توجه داشته باشید که در این مدل از جوجه کباب،اگرکه در ابتدای مزه‌دار کردن جوجه، روغن را به گوشت اضافه کنید، روغن مانع طعم‎دار شدن جوجه ها می شود!  به همین دلیل فاصله زمانی یک ساعت بین طعم‌دار شدن و اضافه کردن روغن به ترتیب در نظر گرفته شده است که زمان مناسبی است.
۳- از حرارت متوسط برای پخت جوجه‌ها استفاده کنید، حرارت و‌شعله ی کم باعث سفت شدن گوشت و شعله زیاد باعث خام ماندن مغز آنها می‌شود.
در انتهای متن برای شما عزیزان یک‌روش دیگر تهیه ی جوجه کباب که شاید کمتر دیده و‌ یا شنیده باشید را آورده ایم.

جوجه کباب زعفرانی داخل فر

برای این منظور،از همان دستور مواد اولیه و طعم دار کردن که برای جوجه کباب زعفرانی استفاده شد بهره میگیریم،با تفاوتی اندک که در ذیل به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

نکات پخت جوجه کباب زعفرانی در فر

پس از اینکه مواد را مانند دستور جوجه‌کباب زعفرانی طعم‌دار نمودید،و به داخل یخچال قرار دادید تا استراحت کند،بعد از حداقل دو ساعت، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را نیز به مواد بالا اضافه نموده و مجددا اجازه دهید تا جوجه ها مزه دار شوند.
پس از مدت زمان ذکر شده در بالا، کف یک ظرف پیرکس یا سینی فر را با کره یا روغن ترجیحا روغن‌سرغ کردنی کمی چرب نمایید وسپس جوجه ها را کف ظرف بچینید (دقت نمایید در هنگام چیدن جوجه ها پیاز ها به جوجه نچسبیده باشند)
پس از چیدن جوجه ها، کمی از مایه داخل کاسه را روی جوجه ها ریخته و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگرد به مدت ۴۰ الی ۶۰ دقیقه قرار می دهیم.
در حین آماده شدن جوجه ها در فر، چهار عدد گوجه فرنگی را شسته، از وسط دو نصف کرده و داخل سینی فر قرار دهید تا گوجه ها هم کبابی شوند.
جوجه ها را پس از کباب شدن در کنار گوجه فرنگی های کبابی شده سرو نمایید.

0/5 (0 نظر)
ارسال دیدگاه