اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران
پرداخت اقساطی بدون ضامن و بدون کارمزد
تخفیف شگفت انگیز فقط تا پایان ۲۵ فروردین

طرز تهیه کیک شیفون (اسفنجی)

طرز تهیه کیک شیفون (اسفنجی)

از کیک شیفون معمولا برای کیک‌های تولد استفاده میشود، زیرا این کیک همانطور که از اسمش پیداست، بافت خشک و‌اسفنجی دارد و برای پایه ی کیک‌تولد مناسب می­باشد و خوشمزگی آن زمانی چند برابر میشود که با خامه و شربت شیرین تکمیل گردد. برای یادگیری طرز تهیه کیک شیفون با آموزشگاه آشپزی آشپزشو قنادشو در این مقاله همراه شوید.

فهرست

طرز تهیه کیک شیفون (اسفنجی)
  1. مواد اولیه کیک شیفون
  2. طرز تهیه کیک شیفون
  3. نکاتی طلایی در طرز تهیه کیک تولد
  4. درباره کیک شیفون بیشتر بدانیم

در این قسمت از آموزش آشپزی، ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه کیک شیفون گفته می شود و پس از آن دستور پخت آن ذکر می شود.

مواد اولیه کیک شیفون

  1. تخم مرغ 6 عدد
  2. وانیل نوک قاشق
  3. بکینگ‌پودر 1 قاشق غذا خوری
  4. آرد 1/5 پیمانه
  5. روغن 4\3 پیمانه
  6. شکر 1پیمانه
  7. شیر 1/4 پیمانه

در صورتی که می­خواهید کیک تولد با طعم‌شکلات، قهوه و یا نسکافه باشد به میزان دو‌ الی سه قاشق مربا خوری سر پر، ازپودر شکلات یا پودر قهوه و یا پودر نسکافه درون شیر بریزید و‌هم بزنید(دراین صورت شیر شما باید گرم باشد، می­توانید به جای شیر از آب جوش نیز استفاده نمایید)

طرز تهیه کیک شیفون

طرز تهیه کیک شیفون (اسفنجی)
  1. ابتدا نیم‌ساعت قبل از شروع کار بهتر است تخم مرغ را از یخچال خارج کنید تا هم‌دمای محیط شود.
  2. سپس در ظرفی تخم مرغ ها را بریزید و‌ وانیل را به آن اضافه کرده و ‌با دور تند همزن به مدت ۱۳ دقیقه بزنید به حدی که تخم‌مرغ ها کشدار شود و پف کند و حجم آن‌چند برابر شود و به رنگ کرمی رنگ در بیاید.
  3. سپس شکر را اضافه کرده و‌ یک دقیقه با همزن بزنید.
  4. پس از آن روغن را اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر با همزن بزنید.
  5. در این‌جا فر را روشن کرده و‌در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد میگذاریم تا گرم ‌شود.
  6. اکنون اگر قصد دارید کیک تولد ‌شما با طعم شکلات و ‌یا نسکافه و یا قهوه باشد میتوانید به مقدار گفته شده اش را در یک‌چهارم پیمانه شیر گرم یا آب جوش ریخته و‌کاملا حل نمایید.
  7. کمی صبر کنید تا خنک شود ،زیرا اگر آب جوش و‌یا شیر داغ را به تخم مرغ ها اضافه کنید ممکن است حالت نیمه پخت بگیرند
  8. پس بهتر است چند دقیقه صبر کرده تا خنک شود، و سپس همزمان که آن را به تخم مرغ ها اضافه میکنید همزن روشن باشد و هم‌بزنید تا کاملا مخلوط شود.
  9. در صورتی که میخواهید کیک شما با همان طعم ساده باشد،تنها مقدار یک‌چهارم پیمانه آب معمولی و‌یا شیر اضافه کنید.
  10. اکنون نوبت اضافه کردن آرد است.
  11. آرد را به همراه بکینگ پودر ۴ بار الک کنید تا کاملا ذرات ریز باشند.
  12. سپس مرحله به مرحله و‌ خیلی آرام با الک به مخلوط تخم مرغ ها اضافه کنید و خیلی آرام ‌به صورت دورانی با لیسک هم بزنید.
  13. نوع‌ هم زدن شما زمانی که آرد را اضافه میکنید و‌ میزان هم زدن تان باید به گونه ای باشد که نه آنقدر کم باشد که آرد ها گلوله ای بشوند و نه آنقدر زیاد هم بزنید که پف تخم مرغ ها بخواباند! پس باید خیلی آرام با لیسک، و‌به مقدار مناسبی اینکار را انجام‌دهید.
  14. اکنون زمان آن است که مواد در قالب ریخته شود. در انتخاب قالب نیز باید دقت کرد. در انتهای مطلب نکاتی را راجب سایز قالب انتخابی به شما خواهیم گفت.
  15. پس از انتخاب قالب مورد نظر،کف ظرف را چرب کرده و یا اگر از قالب هایی با جنس آلومینیوم و یا روحی،‌بهتر است هم کاغذ روغنی قرار دهید و‌هم مجددا روی و‌زیر کاغذ روغنی را چرب کنید
  16. دیواره های ظرف بهتر است چرب نشود و یا مقدار کمی روغن با قلمو بمالید، زیرا اگر دیواره های ظرف شما زیاد چرب باشند مانع ازپف کردن کیک تولد شما خواهد شد.
  17. اکنون به صورت یکنواخت مواد را درون قالب ریخته، ظرف را کمی تکان دهید تا به صورت یکنواخت مواد در تمامی سطوح‌پخش شوند و در نقطه ای انباشته نشوند.
  18. حالا ظرف تان را در فر قرار دهید. در طبقه ی وسط آن بگذارید و‌تا پایان پخت درب فر را باز نکنید زیرا پف آن میخوابد.
  19. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه میتوان درب فر باز کرد و ‌با فرو کردن سیخ چوبی و ‌یا چنگال تشخیص دهید که آیا کیک شما کامل پخته شده یا خیر. اگرچنگال و‌سیخ را فرو کردید و هنگام‌بیرون آوردن آن‌مواد کیک به چنگال وسیخ شما نچسبد یعنی کیک‌پخته شده و در غیر این صورت چند دقیقه دیگر باید بماند.
  20. زمان پخت معمولا بین ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت میباشد و‌این تا حدودی به جنس ظرف انتخابی شما ،درجه حرارت فر و‌میزان داغی آن، و هم‌چنین فاصله ی قالب تا حرارت فر بستگی دارد. باید حواستان باشد که بیش از حد ‌نگذارید ‌که بسوزد.

نکاتی طلایی در طرز تهیه کیک تولد

کیک شیفون (اسفنجی)
  1. تخم مرغ ها و همزن و ظرفتان نباید چرب و خیس باشند و حتی دستتان خیس نباشد که قطره ای آب وارد تخم مرغ ها شود.
  2. برای طرز تهیه کیک شیفون ۶ تخم مرغی قالب قطر ۲۰ سانت و ارتفاع ۱۰ سانت مناسب است که اگر قالبتان ارتفاع کوتاه میباشد قطرآن باید بیشتر باشد.
  3. باید موادتان 2/3 قالب را پر کند و 1/3 آن خالی باشد برای پف کیک (برای اندازه گیری قالب و میزان مواد اصولا هر لیوان آب برای 1 تخم مرغ میباشد یعنی قالب را تا 2/3 لیوان آب بریزید و به تعداد لیوانها تخم مرغ مصرفی لازم است.)
  4. وقتی ازپخت‌کامل کیک اطمنیان حاصل کردید،فر را خاموش کرده و کیک را خارج کرده و در دمای محیط گذاشته تا خنک شود، اصلا نباید جای خنک مثلا روبروی باد پنکه و کولر بگذارید چون کیکتان شوک حرارتی میبیند و از جداره جمع میشود و کیکتان کوچک میشود.
  5. باید در دمای محیط از داغی بیوفتد.سپس با پشت چاقو و یا پالت کیک را دیواره جدا کرده و روی صفحه های توری خنک کننده وارونه کرده و قالب را از آن جدا کرده و کاغذ روغنی را هم از روی کیک برداشته و میگذاریم تا خنک شود.
  6. پس از ‌پخت کیک ها شما میتوانید آن را با خامه،گاناش شکلات،پودر قند،گردو و… به دلخواه خود تزیین کنید.

درباره کیک شیفون بیشتر بدانیم

کیک شیفون، کیکی جدید و قرن بیستمی با بافتی سبک، اسفنجی و قابل تزیین می باشد. شیفون در زبان فرانسه، نام نوعی پارچه بسیار لطیف است که در ایران نیز با همین نام عرضه می شود. در قدیم این نوع پارچه برای دوخت پیراهن های پف دار استفاده می شد و چون بافت کیک شیفون مثل این پارچه لطیف و پف دارمی باشد، این شباهت باعث شد اسم این پارچه بر روی کیک گذاشته شود.

دستور این کیک اولین بار در آمریکا و توسط آقای هری بیکر نوشته شد. او در سال 1923 زادگاهش را با هدف پیشرفت و ایجاد تغییر در روند زندگیش ترک کرد و به ایالت کالیفرنیا مهاجرت کرد. اولین شغل هری در کالیفرنیا مسئول فروش شرکت بیمه بود و در اوقات فراغتش بطور غیر رسمی حرفه آشپزی را دنبال می کرد و در همین دوران بود که موفق به نوشتن طرز تهیه کیک شیفون شد. طرز تهیه کیک شیفون در روند تلاش های هری برای خوشمزه تر و مرطوب تر کردن آنجل فود کیک نوشته شد و در واقع انقدر دستور آنجل فود کیک رو تغییر داد تا به کیک شیفون رسید.

1/5 (1 نظر)
ارسال دیدگاه