اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران
پرداخت اقساطی بدون ضامن و بدون کارمزد
تخفیف شگفت انگیز فقط تا پایان ۲۵ فروردین

طرز تهیه کبه

طرز تهیه کبه

کبه عربی در اصل یک غذای عربی است و به قول لبنانی‌ها می گویند کبه غذای اصلی ماست و خود را صاحب این غذا می دانند. کبه یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین غذا های عربی می باشد. این غذای عربی در ایران نیز از طرفداران زیادی برخوردار است. در کشور ایران در استان های بوشهر، کرمانشاه، ارومیه و حتی خوزستان؛ طرز تهیه کبه مخصوص به خود را دارند و در محتویات کبه آنها، بلغور و مواد دیگر کم و زیاد می شود و نوع مواد نیز متغیر است اما طرز تهیه کبه لبنانی چیز دیگریست زیرا اصیل است. معمولا در طرز تهیه کبه آن را به صورت یک توپ گرد یا کمی کشیده‌تر در می آورند که مشابه با یک توپ بیسبال است. کبه لبنانی به خاطر ظاهر فریبنده و زیبایی که دارد بسیار پر طرفدار است. این غذا یک غذای سرخ کردنی است و مقدار کمی روغن به خود جذب می کند. در این ایام ماه مبارک رمضان می توانید کبه را برای افطاری خود آماده کنید و در کنار خانواده آن را میل کنید و لذت ببرید. اکثر کشور های خاورمیانه ای از کبه استفاده می کنند و یکی از غذا های لذیذ آنها محسوب می شود. با آموزشگاه آشپزی آشپزشو قنادشو همراه باشید تا با طرز تهیه کبه آشنا شوید.

فهرست

  1. مواد اولیه
  2. طرز تهیه
  3. مواد میانی
  4. مواد بیرونی
  5. نکات طلایی در طرز تهیه
  6. بیشتر بدانیم

در این قسمت از آموزش آشپزی، ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه کبه گفته می شود و پس از آن دستور پخت آن ذکر می شود.

مواد اولیه کبه

  1. برنج ۶ پیمانه
  2. زردچوبه ۱/۲ قاشق غذاخوری+ ۱ قاشق چایخوری
  3. گوشت چرخکرده ۲۵۰ گرم
  4. پیاز متوسط ۲ عدد
  5. سیب زمینی متوسط ۴ عدد
  6. روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
  7. سبزی معطر ۲۰۰ گرم
  8. نمک و فلفل به مقدار کافی

مواد میانی

  1. ۳ عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید.
  2. تابه‌ای را روی شعله داغ کنید. سپس کمی روغن سرخ کردنی داخل آن بریزید و سیب زمینی‌ها را اضافه کنید و تفت بدهید تا نرم و کمی طلایی رنگ شوند. سپس آن‌ها را در بشقابی بریزید و کنار بگذارید. يا ميتوانيد سيب زميني ها را بپزدبعد از خنك شدن بكوبيد تا كاملا له شود.
  3. پیاز را خرد کنید و داخل همان تابه بریزید. آن را چند دقیقه تفت بدهید تا به رنگ طلایی درآید. سپس گوشت چرخ کرده را همراه با نمک، فلفل و ۱ قاشق چایخوری زردچوبه به تابه اضافه کنید و ۵ الی۷ دقیقه روی شعله متوسط تفت بدهید تا گوشت پخته شود.
  4. پس از آن سبزیجات معطر خرد شده را اضافه کنید و دو دقیقه دیگر تفت بدهید. در این مرحله سیب زمینی سرخ شده و خلال بادام را روی گوشت بریزید و یکی دو دقیقه دیگر به تفت داد ادامه دهید.

مواد بیرونی در طرز تهیه

  1. اکنون نوبت به آماده کردن برنج می‌رسد. برنج را داخل قابلمه بزرگی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا یک بند انگشت روی برنج برسد.
  2. مقداری نمک و نصف قاشق زردچوبه را نیز اضافه کنید.
  3. یک عدد سیب زمینی نسبتاً کوچک را نیز روی برنج قرار دهید و برنج را دم کنید.به این ترتیب سیب‌زمینی همزمان با برنج پخته می‌شود.
  4. وقتی برنج آماده شد. سیب زمینی پخته شده را پوست بکنید و به چهار قسمت تقسیم کنید.
  5. برنج را همراه با سیب زمینی چرخ کنید. می‌توانید به جای چرخ کردن از کوبیدن هم استفاده کنید ولی چرخ کردن نتیجه خیلی بهتری دارد و در مرحله پیچیدن کبه دردسر کمتری درست می‌کند.
  6. حال برنج چرخ شده را به شکل کوفته‌هایی به اندازه یک پرتقال متوسط در آورید. باید حدود ۲۰ عدد کوفته داشته باشید. موقع پیچیدن کبه یک‌کاسه آب کنار دست بگذارید و هر بار دست خود را کمی خیس کنید.
  7. یکی از کوفته‌های برنجی را بردارید و آن را روی دستتات به شکل یک دایره بزرگ پهن کنید. یکی دو قاشق از مواد میانی را وسط آن بریزید و سپس خمیر یرنجی را دور آن بپیچید.
  8. کبه‌های آماده شده را در مقداری روغن سرخ کنید و نوش جان بفرمایید.

نکات طلایی در طرز تهیه

در طرز تهیه ، نباید برنج خیلی نرم شود به همین علت مقدار آب کمتری از حالت معمول احتیاج دارد.

  1. استفاده از سیب زمینی باعث می‌شود برنج چسبندگی بیشتری پیدا کند.
  2. اگر می خواهید از طعم و عطر خاصی بهره ببرید حتما در تهیه آن از جعفری تازه و خرد شده استفاده کنید.
  3. در بعضی از انواع کبه می توانید از زرشک استفاده کنید و میان مواد به کار ببرید.
  4. در بعضی مناطق در طرز تهیه؛ مخصوصا زمانی که می خواهند به طرز اصیل عربی آن مشابه باشد، از دانه های برشته شده ای مثل صنوبر و بادام هندی استفاده می کنند. شما نیز می توانید از این دانه های برشته و خرد شده بهره مند شوید و در میان مواد استفاده کنید.
  5. برای این که به کبه های خود ظاهری زیبا ببخشید می توانید به آرد آن کنجد خام اضافه کنید.
  6. اگر می خواهید هنگام درست کردن کبه، بافت و رنگ ظاهری یکدستی داشته باشد از ظرفی که دارای عمق باشد استفاده کنید تا کبه ها در روغن غوطه ور شوند و کامل سرخ شوند.
  7. زمانی که سرخ شدند آن ها را روی دستمال جاذبی بگذارید تا روغن اضافی را جذب کند.
طرز تهیه کبه عربی

درباره طرز تهیه بیشتر بدانیم

کِبِه با تشدید روی کسره ب تلفظ می‌شود. در واقع یک غذای پرطرفدار در بسیاری از کشورهای عربی است که ریشه پیدایش مشخصی ندارد اما از حیث ماهیت بسیار شبیه کوفته و دست‌پیچ ایرانی است. کبه در لغت به معنای توپ است و بیشتر شبیه به توپ راگبی می باشد.کبه در نواحی مختلف ایران از جمله نواحی جنوبی کشورمان تهیه می‌شود واما کبه بوشهری با نوعی بلغور گندم ریز شده به نام «لَلَک» تهیه می‌شود که بطور فراوان در بوشهر یافت می‌شود.

کبه عربی

3.3/5 (3 نظر)
ارسال دیدگاه