اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران
پرداخت اقساطی بدون ضامن و بدون کارمزد
تخفیف شگفت انگیز فقط تا پایان فروردین

طرز تهیه فیلینگ کیک

طرز تهیه کیک آلبالو

فیلینگ کیک یا پر کردن کیک اصطلاحی است که به خامه‌کشی کیک اطلاق می‌شود. برای فیلینگ گذاری کیک به دلخواه خود میتوانید از موادی که به طبع و ‌مزاج و ‌سلیقه ی شما خوش می آید استفاده کنید. برای یادگیری طرز تهیه فیلینگ کیک با آموزشگاه آشپزی آشپزشو قنادشو در این مقاله همراه شوید.

فهرست

  1. موارد لازم برای فیلینگ کیک تولد
  2. طرز تهیه فیلینگ کیک تولد
  3. نکات طلایی در طرز تهیه فیلینگ کیک تولد
  4. درباره فیلینگ کیک تولد بیشتر بدانیم
  5. معرفی انواع فیلینگ در طرز تهیه کیک تولد
  6. نکاتی در مورد خامه قنادی در طرز تهیه کیک تولد

در این قسمت از آموزش آشپزی، ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه فیلینگ کیک تولد گفته می شود و پس از آن دستور پخت آن ذکر می شود.

موارد لازم برای فیلینگ کیک تولد

خامه کشی
  1. خامه‌ قنادی
  2. شربت برای خیس کردن سطح کیک
  3. قلم‌مو
  4. موز حلقه شده
  5. گردوی خرد شده
  6. شکلات چیپسی
  7. شکلات آب شده و یا شکلات صبحانه
  8. ترافل

سه‌مورد آخر اختیاری بوده و ‌بنا به دلخواه می توانید به کیک‌اضافه کنید و ‌یا اصلا نریزید.

طرز تهیه فیلینگ کیک تولد

  1. ابتدا کیک‌خود را به ارتفاع های هم اندازه تقسیم کرده، معمولا ارتفاع هر لایه برای برش دادن بین ۳ تا ۵ سانت باشد.
  2. سپس با چاقوی بزرگ،به صورت یکنواخت لایه ها را برش میزنید.
  3. برای خیس کردن سطح کیک، شما به شربتی شیرین نیاز دارید. برای این منظور میتوانید از مخلوط شیر کاکائو و ‌شکر ، آب آناناس و ‌شکر، آب پرتقال و‌ شکر و یا آب هر نوع میوه ی دیگری که بهتر است طعم آن متناسب با حال هوای کیک ‌شما باشد را انتخاب کنید.
  4. سپس به وسیله ی قلم‌مو، تمامی لایه های کیک ‌را که‌برش زده اید، پشت و‌روی آن را به‌وسیله ی شربت شیرین، آغشته کنید. حواستان باشد در خیس کردن سطح‌کیک ‌به وسیله ی شربت زیاده روی نکنید. زیرا بافت کیک‌ شما ممکن است خمیری شود.
  5. بعد از آن مقداری از خامه قنادی زده شده را با پالت روی سطح‌کیک بمالید.
  6. اکنون نوبت پر کردن لایه ها با مواد دلخواه است. برخی آن را ساده دوست دارند و‌برخی نیز موز گردو شکلات چیپسی و شکلات آب شده و‌شکلات صبحانه را نیز میپسندند،پس بنا بر ضاعقه تان،از این مواد در لایه ای از کیک‌که خامه را بر روی آن آغشته کردید،قرار دهید.
  7. سپس مجددا مقداری دیگر از خامه قنادی را روی مواد بمالید.
  8. برش بعدی و لایه ی بعدی کیک را روی آن قرار دهید
  9. بدین‌ترتیب تمامی لایه هارا با خامه قنادی و انواع مواد دلخاه خود فیلینگ گذاری کنید.

نکات طلایی در طرز تهیه فیلینگ کیک تولد

خامه قنادی
  1. دوستان عزیز مراحل آماده سازی کیک تولد باید به صورت مرحله ای انجام شوند تا کیکتون کاملا باهمدیگر مچ شوند و به قول معروف جا بیوفتد.
  2. دو شب قبل از اینکه کیک را برای تولد بخواهید، کیک پایه را آماده میکنید و به آن مانند آموزش نگهداری کیک داخل یخچال استراحت میدهید (یک شب تا صبح)
  3. روز بعد فیلینگ گذاری میکنید و مجدد ۴،۵ ساعت داخل یخچال استراحت میدهید.
  4. مرحله آستر کشی را انجام میدهید و حدود ۳،۴ ساعت داخل یخچال استراحت داده.
  5. سپس مرحله کاور کشی را انجام میدهید و باز داخل یخچال استراحت داده که زمان استراحت بستگی به تزیین دارد. بعضی از تزئینات ۳،۴ ساعت استراحت کافی میباشد و بعضی ها هم باید یک شب تا صبح استراحت ببیند که خامه ما سرمای کافی را داشته باشد. سپس تزیین کرده. برای مثال: جمعه تولد می باشد. چهارشنبه شب کیک پایه را زده. پنج شنبه مراحل فیلینگ و آستر و کاور را انجام داده. جمعه نوش جان کرده. نگران نباشید،کیک به هیچ وجه خشک و خراب نخواهد شد بلکه خوشمزه تر نیز میشود چون طعمها با همدیگر مخلوط شده اند.
  6. در انتها، مجددا تاکید می کنم که به جنس فیلینگ انتخابی خود دقت کنید که هم نوع کیک و‌طعم‌کیک‌شما باشد. بنابر مثال اگر کیک شما با طعم‌شکلاتی تهیه شده،فیلینگ آن با شربت شیر کاکائو باشد و همچنین اگر کیک شما میوه ای است، فیلینگ و‌شربت آن میز با همان طعم انتخاب بشود.

درباره فیلینگ کیک تولد بیشتر بدانیم

به موادی که در بین لایه‌های کیک و یا روی آن، برای تزیین و نیز خوشمزه‌تر کردن کیک قرار می‌دهند، فیلینگ گفته می‌شود. فلینگ کیک یکی از هنر‌های زیبا در حرفه شیرینی پزی است. برای انجام خامه کشی کیک، می‌توانید کیک را به لایه‌هایی برش داده و در میان آن‌ها خامه قرار دهید. همچنین می‌توانید از تعدادی کیک اسفنجی ساده با ارتفاع کم برای این کار استفاده کنید. شما می‌توانید از انواع خامه‌های فرم گرفته مانند خامه سبک، خامه سنگین، شیر خامه و … برای فیلینگ بهره بگیرید.

معرفی انواع فیلینگ در طرز تهیه کیک تولد

برش کیک
  1. فیلینگ نوتلا؛ شکلات نوتلا را به‌میزان دلخواه بین لایه های خامه‌گذاری شده بریزید.
  2. فیلینگ کرم پنیری: برای این منظور، مقداری پنیر ماسکار پونه به خامه خود اضافه کنید. نسبتها کاملا سلیقه ای هست اما معمولا برای هر 1 کیلو خامه قنادی 100 تا 200 گرم پنیر ماسکار پونه استفاده میشود.
  3. فیلینگ کرمفیل: معمولا برای 1کیلو خامه قنادی 150 تا 200 گرم کرمفیل میزنن که باز سلیقه ای هست میتوان کم و زیادش کرد. کرمفیل را از لوازم قنادی ها میتوانید تهیه کنید.
  4. خامه نسکافه ای: همان ابتدا قبل از فرم دهی داخل خامه الک کرده تا فرصت رنگ دهی و طعم دهی به خامه را داشته باشد. میتوان از نسکافه غلیظ هم بعداز فرم گرفتن استفاده کرد ولی باید خیلی غلیظ باشد که خامه را شل نکند.
  5. خامه شکلاتی: پس از فرم گرفتن خامه پودر کاکائو را داخل آن الک کرده و همزده.
  6. مارمالاد: دقت کنید که از مارمالاد شل و آبکی استفاده نکنید.
  7. سس شکلات: از انواع سس ها میتوانید استفاده کنید فقط نباید شل و روان باشد.

در تمامی فیلینگ ها میتوانید از موز و انواع مغزیجات برحسب سلیقه استفاده کنید.

درادامه ی مطلب برای شما‌ چگونگی فرم دادن خامه قنادی و نکات خامه ی فرم گرفته را جهت خامه کشی که مرحله سوم کیک تولد است به تفصیل شرح می­دهیم.

نکاتی در مورد خامه قنادی در طرز تهیه کیک تولد

فیلینگ کیک
  1. نوع خامه ی انتخابی شما بسیار در کیفیت کار تاثیر گذار است بنابراین مهم است که چه نوع خامه ای انتخاب می­کنید. خامه ی انتخابی شما باید بالای ۳۰ درصد چربی داشته باشد. و این نکته ای است که در فرم گرفتن خامه بسیار حائز اهمیت میباشد. خامه هایی که درصد چربی پایینی دارند و ‌به نوعی رقیق هستند،دیرتر فرم گرفته و‌در حین خامه کشی و تزیین کیک با خامه نیز نتیجه ی نهایی مورد نظر را دچارمشکل میکنند.
  2. دقت کنید که پره های همزنی که با آن خامه را میزنید،همچنین ظرف شما کاملا تمیز،خشک و بدون قطره ای آب،و همچنین در دمای سرد باشند. اگر ظرفی که در آن خامه را میزنید،گرم باشد و یا حین کار گرم شود،خامه شما شل شده و‌یا دیرتر میگیرد. ممکن است حتی اصلا نگیرد! پس در اینجا توصیه میکنیم از ظرف رسانایی استفاده کنید. استفاده ازکاسه با جنس استیل گزینه ای مناسب است. اگر مقدار خامه شما زیاد است و‌کار خامه کشی شما به طول می انجامد،در ظرفی تکه هایی یخ قرار دهید سپس ظرف استیل خود که قرار است خامه را در آن برنید داخل ظرف پر از یخ قرار دهید به گونه ای که سطح زیرین ظرف خامه شما در تماس با یخ ها باشد و‌دمای آن سرد بماند.
  3. هم چنین ۷ دقیقه قبل از شروع به کار،پره های همزن خود را در فریزر قرار دهید تا کاملا سرد باشند.
  4. نکته ی مهمتری که باید حتما در رعایت آن دقت کنید دمای خود خامه است. خامه قنادی را هنگامی که خریداری میکنید باید کاملا در فریزر نگهداری کنید. وهر زمان نیاز به مصرف آن داشتید،چند ساعت قبل ان را در دمای یخچال ویا در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حالت یخ زدگی خارج بشود. دقت کنید خامه شما نباید کامل کامل آب شده و‌شل شود،زیرا درین صورت به هیچ‌عنوان فرم‌نمیگیرد،میزان آب شدن یخ خامه،باید چیزی در حدود بستنی باشد. (نه‌کاملا سفت،و‌نه شل و‌آبکی!)
  5. اکنون که دمای خامه شما به اندازه مورد نظر رسید،نوبت زدن آن است. همزن را روشن کنید و‌آنقدر بزنید تا خامه کاملا فرم گرفته و زمانی که خامه به پره های همزن بچسبد یعنی اماده است. برای تشخیص اینکه چه میزان باید خامه را زد،در درجه اول به جنس خامه بستگی دارد،بسیاری از مارک های خامه همچون مارک میهن بسرعت و‌در ده دقیقه فرم‌میگیرند اما ممکن است مارک های دیگر دیرتر فرم‌بگیرند. در درجه ی دوم،زمانی که شما بارها اینکار را انجام‌دادید،برحسب تجربه متوجه خواهید شد که چه میزان همزدن آن کافی میباشد،اما به طور کلی دو ‌نکته است که با توجه به آن میتوان گفت خامه فرم‌گرفته و آماده ی استفاده است؛
  6. وقتی ظرف را برمیگردانید خامه نمیریزد و آنقدر سفت شده که به پره های همزن نیز میچسبد.
  7. رنگ خامه باید مات شود و حالت براق نداشته باشد.
  8. توجه کنید که بیش از حد نیز نباید آن را هم بزنید زیرا موجب خشکی خامه شده و تبدیل به شکلی مانند کره میشود! و‌در هنگام‌تزیین،ترک میخورد.
  9. خامه بعد از فرم‌گرفتن بلافاصله برای فیلینگ و‌کاور کیک‌ها و‌شیرینی های تر باید مورد استفاده قرار گیرد ،هرچه زمان بگذرد و‌خامه گرم‌بشود ،انسجام و رنگ شفاف خود را از دست میدهد.
  10. اگر کار خامه کشی شما طول میکشد،بهتر است ظرف خامه های زده شده در محیطی سرد قرار گیرد بدین منظور آن قسمت از خامه که در قیف در دست شماست روی کیک اجرا شده و‌مابقی آن را در حین کار در یخچال بگذارید.
  11. در زمان استفاده از خامه،حجم زیادی از خامه را درون قیف نریزید! زیرا در حین‌کار با گرمای دست داغ و‌گرم‌شده و‌کار را خراب میکند.
  12. برای رنگی کردن خامه،بهتر است در دور های نهایی و‌یا حتی زمانی که خامه کاملا فرم گرفته رنگ‌را به آن اضافه کنید و‌سپس با دور کند همزن و‌یا حتی قاشق،رنگ‌را با خامه ی فرم‌گرفته کاملا مخلوط کنید.
  13. برای مراحل فیلینگ گذاری، آستر کشی یا خامه کشی و‌تزیین کیک‌با خامه،مقدار متناسبی از خامه ی فرم گرفته را در قیف مخصوص ریخته و استفاده کنید.
  14. بنابر نیاز خود از ماسوره های متنوع با شماره های متنوع که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند استفاده کنید تا زیبایی کار و‌تمیزی کار چند برابر شود. قیف های یکبار مصرف پلاستیکی بهترین‌نوع قیف بوده و‌کاربرد بهتری دارند. و‌راحتی و‌تمیزی کار شمارا تضمین میکند.
4/5 (4 نظر)
ارسال دیدگاه